X
Festiwal Literacki Manifestacje Poetyckie 2014 Warszawa 5–7
września
(piątek – niedziela)
Ach,
pomóż wspomóż dopomóż ty – jedyny jedyniutki wyjątku czuły
–
odeprzeć tłumne pospolite armie reguły
(Edward
Stachura, SIĘ)
X
Manifestacje Poetyckie. Zatoczyliśmy symboliczne koło od festiwalowego pikniku
na skarpie Mariensztatu, przez Instytut Teatralny, Basen Artystyczny, Nowy
Wspaniały Świat do Muzeum Literatury, pomieszaliśmy konwencje, narracje,
gościliśmy kilkuset poetów i artystów. Co roku dyskusje i utopie, czytanie i
słuchanie i zawsze na nowo odkrywana poetyka relacji w naszych „wspólnych
pokojach”. W tym roku afekt, literatura i sztuka afirmatywna jako motyw
główny. Na Mariensztacie, na łące, 10 lat temu, nienazwane „samo SIĘ działo”.
Zapraszamy!
Beata Gula
Manifestacje
Poetyckie – wystawa
plakatów Piotra Młodożeńca.
GALERIA W-Z, schody ruchome pod Pl.
Zamkowym – 1 - 30
września 2014
Na wystawie
prezentujemy plakaty Piotra Młodożeńca i kilka wierszy jego dziadka Stanisława
(1895-1959), jednego z najwybitniejszych polskich futurystów. Wybraliśmy poezję
pełną afirmacji i malarskiej wyobraźni, korespondencję przeszłości z
przyszłością. Plakaty Piotra towarzyszyły dziesięciu edycjom Festiwalu, były
wizualną manifestacją poetycką. Upodmiotowieniem litery. Przeobrażeniem tekstu
w obraz, a obrazu w tekst.
PIĄTEK
(5 września 2014)
Muzeum Literatury im.
Adama Mickiewicza, Rynek Starego Miasta 20
18.00 OTWARCIE FESTIWALU
18.15 DYSKUSJA: Literatura i sztuka
afirmatywna
Prowadzenie: Michał Czaja
Goście: Przemysław Czapliński, Monika Glosowitz,
Igor Stokfiszewski, Jaśmina Wójcik
Tematem przewodnim panelu
będzie afirmatywność i afekt. Zależy nam przede wszystkim na tym, byśmy mogli
wspólnie poszukać konkretnych zjawisk w literaturze i sztuce, które
określają potencjalne warunki wyjścia z negatywności. Chcielibyśmy przyjrzeć
się sztuce i literaturze jako miejscu, w którym to, co możliwe, nieustannie
ustanawia swoją podmiotowość w sieci delikatnych struktur społecznych.
Potencjał literatury i sztuki może stanowić dla nas punkt wyjścia do rozważań
nad etyką afirmatywną, poetyką relacji, empatią, odpowiedzialnością
autora i odbiorcy. Porozmawiamy, w jaki sposób sztuka i literatura jako formy
komunikacji oddziałują na inne formy współistnienia, na ile potrafią stać się
laboratorium konstruktywnych utopii, siecią wymiany.
PIĄTEK
(5 września 2014)
Galeria Czułość, ul.
Widok 5/7/9
Czułość to oddolny,
niezależny, awangardowy ruch w fotografii współczesnej. Współorganizująca się
grupa artystów młodego pokolenia i wolnomyślicieli z innych, towarzyszących nam
dziedzin sztuki i kultury. Prowadzimy odważne projekty wystawiennicze, wydajemy
ziny, bezkompromisowo zabieramy głos w dyskusjach na temat sztuki współczesnej.
Czułość powstała 29 lipca 2010 r. z inicjatywy Janka Zamoyskiego i Witka
Orskiego w kamienicy 51015, na ul. Mokotowskiej 73 w Warszawie. W grudniu
2010 r. przeniosła się do willi na Saskiej Kępie, na ul. Dąbrowiecką 1A. Od
marca 2013, dzięki mecenatowi Griffin Art Space, rezydowała w zachodniej
oficynie zabytkowej Hali Koszyki.
Obecnie mieści się na ul. Widok i prowadzona
jest przez Janka Zamoyskiego.
W 2013 roku Czułość
otrzymała nagrodę za najlepszą prezentację na targach sztuki Viennafair The New
Contemporary.
21.00 CZYTANIE: Kamila
Janiak, Grzegorz Jędrek, Szczepan Kopyt
21.30 KONCERT: Starego
Paweł Gawlik -
wokal
Filip Jaremko -
perkusja
Jędrzej
Kołtunowicz - saksofon
Magdalena
Siemieniako - gitara
Mateusz
Śmigasiewicz - gitara basowa
Wiktor
Świątkowski – gitara
Założyliśmy zespół w 2012
roku. Ja, czyli Paweł Gawlik, piszę teksty i śpiewam. Zespół odpowiada za
muzykę, w którą się w zasadzie nie mieszam. Filip Jaremko, nasz perkusista,
ukuł na nasze brzmienie określenie "poetycki bastard punk dla całej
rodziny" i wszystkim z zespołu się ono spodobało, bo wcześniej nie
wiedzieliśmy jak nazwać tę wypadkową naszych doświadczeń i gustów. Dla części z
nas, w tym mnie, to pierwszy zespół w życiu. Dla niektórych kolejny. Mamy też w
swoim manszafcie absolwenta Akademii Muzycznej. Połowa zespołu twierdzi, że
umie czytać nuty. Najmłodszego członka zespołu od najstarszego dzieli pięć lat.
No i tak. Zagraliśmy dotąd
prawie 30 koncertów, napisaliśmy prawie 30 piosenek. Wszystkie po polsku, więc
przy dobrym nagłośnieniu można posłuchać i muzyki, i słów. Ostatnio zagraliśmy
wszystkie nasze kawałki na jednym występie i wyszło nam, że możemy grać przez 3
godziny. Co nas bardzo cieszy, bo lubimy się nie spieszyć na scenie.
22.00 CZYTANIE: Konrad
Góra, Elżbieta Lipińska, Natalia Malek, Robert Rybicki
22.40 PROJEKT: raWar - Maria Cyranowicz
RAWAR :::: MONOLOG BABY Z BLOKU
:::: HISTORIA MÓWIONA :::: RAWAR
RAWAR to projekt tekstowy dedykowany dla
rodzimych użytkowników języka
polskiego. Zapewnia komfortowy i
bezpieczny odbiór niezniekształconej historii
mówionej o najwyższej jakości
doświadczenia osobistego. Wyposażony w obsługiwane
intuicyjnie elementy interpretujące
umożliwia optymalne odwzorowanie dźwięku
źródłowego. Specjalnie profilowane
sekwencje głosowe pozwalają na wygodne i
wszechstronne manewrowanie wszystkimi
lokacjami. Otwarta konstrukcja tekstowa
precyzyjnie pochłania szumy z otoczenia.
Gwarantowany zerowy poziom utraty uwagi.
RAWAR :::::: ABY BIAŁOSZEWSKI BYŁ
BARDZIEJ CZYTELNIĄ ::::::: RAWAR
23.00 KONCERT: Tlenek Jazzawy
Staś Legus:
battery (barabany)
Tomek Świtalski:
sax.tenor
23.20 CZYTANIE: Kamil Brewiński, Michał
Krawiel, Szymon Szwarc
24.00 KONCERT: Obligatory
Cripples
bathroom punk
Kasia - drums
Szymon - voc
Maciek - guitar/voc
"NIGGA
PLEASE. Było strasznie. Zjarana perkusistka nie
bardzo ogarniała, co się dzieje na scenie. Gitarzysta coś tam sobie rzępolił, a
wokalista, jak na wokalistę przystało, darł się. Wszystko razem brzmiało, jak
nieudana podróbka Monotonix. MASAKRA."
SOBOTA
(6 września 2014)
Muzeum Literatury im.
Adama Mickiewicza, Rynek Starego Miasta 20
WSPÓLNY POKÓJ
"Wspólny pokój"
wziął się z odwróconego tytułu eseju Virginii Woolf z 1929 roku. Autorka
zauważała, że kobietom do pisania są potrzebne dwie rzeczy – trochę swoich
pieniędzy, a także tytułowy "własny pokój". Dzisiaj, gdy własne lokum
i niezależność finansowa przestały być dla nich nieosiągalnymi luksusami, jest
im potrzebne co innego, a mianowicie "wspólny pokój". Chodzi tu o
takie miejsce w języku, w którym pojedyncze kobiece idiolekty i
doświadczenia mogłyby się spotkać. Tak powstało nasze seminarium – grupa
dyskusyjna – klub miłośniczek czytania i pisania – lusterko osobliwości –
wspólny pokój wędrujących matek i nomadek.
UCIECZKA Z ORANŻERII Trawy
zabiorą głos. Poeci włożą do brzucha warzywną ścianę, a rzeżucha będzie się
przemieszczać.
Dominika Święcicka
INSTALACJA WSPÓLNEGO POKOJU: Pszczoły
Live, Żółw, Sekrety, Pozytywki
12.00 WARSZTATY: Zróbmy, dziewczyny,
piramidę futryn, czyli jeszcze kilka pytań o siostrzeństwo (część 1)
Prowadzenie: Joanna Mueller
Warsztatowiczki:
Monika M. Błaszczak, Katarzyna Czeczot, Maria Cyranowicz, Jakub Głuszak, Beata
Gula, Katarzyna Hagmajer, Aneta Kamińska, Joanna Łańcucka, Justyna Radczyńska,
Bianka Rolando, Ola Wasilewska + goście
Idea siostrzeństwa pojawiła
się w 1970 roku wraz z antologią Sisterhood is Powerful pod redakcją Robin
Morgan. Od tego czasu wypływała na powierzchnię wraz z kolejnymi nurtami
feminizmu, jednak równie regularnie bywała znoszona przez prądy wobec niej
krytyczne (by przywołać choćby redefinicję siostrzeństwa według Bell Hooks).
Podczas seminarium we Wspólnym Pokoju
spróbujemy jeszcze raz zadać pytania o solidarność kobiet lub – odwrotnie – o
poczucie wykluczenia pewnych doświadczeń (przekonań, języków, perspektyw – w
tym także perspektywy „bratniej”, męskiej) ze współczesnych debat
feministycznych.
Postaramy się jednak, żeby nie była to
jałowa rozmowa o ogólnikach. Celem naszego spotkania będzie stworzenie tekstów
(wierszy, kolaży słowno-obrazkowych, odezw, ulotek, wyznań, wyklejanek itp.), w
których pokażemy, co nas prywatnie uwiera we współczesnym siostrzeństwie, co
nas z niego wyłącza i co nie pozwala nam mówić w imieniu kobiet naprawdę
„wspólnym głosem”.
Zachętą do tworzenia
własnych tekstów niech będzie cytat o „dziewczyńskiej piramidzie futryn”
pożyczony z wiersza Próba
doszorowania Justyny Bargielskiej. Oprócz
utworów autorki Nudelmana będziemy czytać
wiersze innych poetek i poetów oraz wyimki ze sztandarowych dzieł
feministycznych poświęconych sisterhood. Jako lektury pomocnicze (dla chętnych)
chciałabym polecić powieść Raj Toni
Morrison, Cwaniary Sylwii Chutnik, Matkę
feministkę Agnieszki Graff, a jako
kontekst filmowy – miniserial Top of the Lake w reżyserii Jane Campion. Wszelkie własne „odniesienia siostrzańskie”
w książkach, filmach, sztukach wizualnych – będą mile widziane.
Na seminarium zapraszam
wszystkich, którzy czują, że sisterhood – chociaż powerful – zachowuje się
czasem jak Robin Hood: kradnie prywatne języki, przykrawa do sztancy i obdziela
wszystkim po równo. Będziemy podkradać zawłaszczone przez feministyczną Robin
Hoodkę słowa i szkicować wizje siostrzańskich (ale też braterskich) relacji od
nowa. Przynieście swoje cegiełki do „piramidy futryn” – i do zobaczenia we
Wspólnym Pokoju!
13.30 CZYTANIE 1: Małgorzata Lebda, Joanna
Łańcucka, Bianka Rolando, Ewa Sonnenberg, Renata Senktas
14.30 BIOFILIA. To pogadanka o rzeżusze, w którą wrasta
ludzka skóra, interrorze, sprawczym oddzieleniu, wynaturzeniu, przesadzie.
Katarzyna Czeczot
15.00 WARSZTATY: Zróbmy, dziewczyny,
piramidę futryn, czyli jeszcze kilka pytań o siostrzeństwo (część 2)
Prowadzenie: Joanna Mueller
Warsztatowiczki:
Monika M. Błaszczak, Katarzyna Czeczot, Maria Cyranowicz, Jakub Głuszak, Beata
Gula, Katarzyna Hagmajer, Aneta Kamińska, Joanna Łańcucka, Justyna Radczyńska,
Bianka Rolando, Ola Wasilewska + goście
16.00 CZYTANIE 2: Katarzyna Hagmajer, Aneta
Kamińska, Joanna Łańcucka, Justyna Radczyńska, Joanna Mueller
17.00 Gdy tylko czuję się oglądany,
seminarium o fotograficznej (nie)prawdzie, literackiej migawce i przenikalności
sztuk
Prowadzenie: Natalia Malek, Zbigniew Libera, Jerzy
Jarniewicz
Goście:
Małgorzata Lebda, Maria Cyranowicz, Martyna Tomczyk
Seminarium poświęcone
korespondencji sztuk wizualnych, w szczególności fotografii oraz literatury,
będące zwieńczeniem rocznego cyklu spotkań o literaturze i sztuce kobiet pt.
„Wspólny Pokój”. Przyjmując za motto dwuznaczny cytat ze Światła obrazu. Uwag o fotografii Rolanda Barthes’a, przyjrzymy się, jakie
opowieści snuje fotografia oraz jakie obrazy powołuje literatura i jakie
relacje obie te sztuki budują ze swoimi odbiorcami. Poszukamy dokumentalnego,
często splecionego z biografią, rodowodu wielu „fotograficznych zapisów”,
zadamy pytania o to, co Susan Sontag nazwała „zależnością od obrazów”.
Pamiętając o genderowym wymiarze relacji widz-obiekt spojrzenia i o przemocy
często kryjącej się w spojrzeniu, przeczytamy teksty i obejrzymy fotografie,
które przekraczają tak zarysowaną dychotomię.
W trakcie seminarium
Zbigniew Libera dokona projekcji wybranych przez siebie fotografii, natomiast
uczestniczki spotkania przeczytają swoje wiersze, inspirowane sztukami
wizualnymi.
Wszystkie
teksty zostaną zeskanowane i będą dostępne w formie pdf-ów dla zainteresowanych
spotkaniem.
12.00 – 19.00 WSPÓLNY POKÓJ
KAWA I CZASOPISMA
Czasopisma
literacko-artystyczne to nieodłączna część życia literackiego. Miejsce
debiutów, kolejnych prezentacji, a także szkiców krytycznych i mniej
rozbudowanych recenzji, ale równie ważnych dla podtrzymania twórczego fermentu.
W trakcie Manifestacji Poetyckich zapraszamy do specjalnie zaaranżowanego
miejsca, w którym będzie można przejrzeć prasę literacko-artystyczną i napić
się kawy. Na chwilę relaksu i inspirującą lekturę zaprasza Fundacja
Otwarty Kod Kultury - organizator cyklu Kawa i czasopisma, czyli wspólnego
czytania prasy kulturalnej.
SUBSTANCJE ŻRĄCE: do
którego pokolenia wstecz możliwy jest warzywny palimpsest? Jak smakuje marchew
w pantumie? Co to? A tamto? Można paluchami?
Jadłabym, ale się boję. Ja już jadłem,
tak.
Człowieku.
Monika M. Błaszczak i Konrad Góra
+ WYSTAWY:
KRZYSZTOF ŻWIRBLIS: Nowe miasto
współpraca: Monika M. Błaszczak
„Chcę zaproponować
napotkanym przeze mnie przechodniom i mieszkańcom Nowego Miasta wskazanie
poetyckich elementów otoczenia, które sfotografuję.
Szczególnie liczę na udział
mieszkańców zamkniętego podwórza przy Rynku Nowego Miasta 17. Duże z zielenią i
ławkami, karmnikami dla ptaków stanowi oazę, ale zamkniętą. Hortus conclusus,
bez jego duchowych treści, zamknięty dla przechodniów oraz nadużywających alkoholu biesiadników i
zasypiaczy. Mam nadzieję, że uda mi się nakłonić niektórych mieszkańców do
udziału w reportażu fotograficznym oraz wypożyczenia przedmiotów, które mają
znaczenie wykraczające poza ich materialność. Byś może znajdą się tam także ich
własne teksty i prace artystyczne.
Mieszkańcy nie wystąpią
jako aktorzy aktywistycznego działania w sprawie o… czy za… Spróbujemy wspólnie
odczytać kilka nawarstwiających się na siebie tekstów, oryginalnych i
rekonstruowanych, tych z urbanistycznej ramy i tych domowych, osobistych. Po to
by odczuć symboliczną strukturę rzeczywistości i własnego doświadczenia.”
Krzysztof Żwirblis
Wernisaż wystawy 6 września
o godz. 18.00
JOANNA ŁAŃCUCKA: Hafty, Studium Świętości
W ramach Wspólnego Pokoju
prezentuję 7 haftów, które wykonałam na przestrzeni ostatnich kilku lat. Można
w nich znaleźć elementy zaczerpnięte z natury, popkultury oraz ludowej
ikonografii sakralnej.
Druga część wystawy to cykl
rysunków pt. „Studium świętości”, wykonanych tuszem na papierze. Stanowią one
rozwinięcie tematów, które poruszam w haftach i odnoszą się do sfery świętości postrzeganej
poprzez przedmioty oraz symbole charakterystyczne dla naszej kultury,
naznaczonej silnym wpływem religii chrześcijańskiej.
SŁAWEK DERA: Kolażówka
Kolażówka Sławka Dery to
podszczypywanie rzeczywistości za pomocą papieru, nożyczek (i czasem kamienia).
Wszystkie kolaże autora
obejrzeć można na facebookowej stronie "Kolażówka". Na żywo
wystawiane będą po raz pierwszy podczas X Manifestacji Poetyckich.
OLA WASILEWSKA: Brzydkie Sny
PAWEŁ KOZIOŁ: Kolaże, montaże
SOBOTA
(6 września 2014)
Klub Księgarza, Rynek
Starego Miasta 22/24
MINIKONGRES CZASOPISM
LITERACKO-ARTYSTYCZNYCH
Pomysł minikongresu zrodził
się w odpowiedzi na nurtującą nas wszystkich – redaktorów, autorów, czytelników
i wydawców – od lat sytuację (finansową, rynkową, uznaniową, kulturotwórczą)
prasy kulturalnej w Polsce. Do powstania tej idei przyczyniły się również
doświadczenia kilkumiesięcznej działalności gospodarzy minikongresu w Koalicji
Czasopism, z ramienia której powołana została przy Ministerstwie Kultury i
Dziedzictwa Narodowego grupa robocza ds. priorytetu „Czasopisma”. Celem kongresu
jest wsparcie niektórych postulatów Koalicji wobec niewystarczalności jej
dotychczasowych działań, a także ewaluacja celów strategicznych polityki
kulturalnej państwa dotyczącej priorytetu „Czasopisma”. Kongres nie jest jednak
oficjalnym zjazdem Koalicji Czasopism.
Gospodarze: :
Michał Kasprzak („Wakat/Notoria”); Agnieszka Kozłowska (Fundacja Otwarty Kod
Kultury); Piotr Czerniawski, Marcin Czerwiński, Paweł Piotrowicz („Rita Baum”)
12.00-12.30 Wprowadzenie
12.30–14.00 Panel dyskusyjny: „Od marginesów do
centrum kultury. Kto powinien w Polsce finansować kulturę, która się (nie)
opłaca?”.
„Coraz więcej pojawia się
na obrzeżach. Trzeba zważać na małe rzeczy i za nimi podążać” – pisał swego
czasu Ernst Bloch. Podczas panelu otwarcia minikongresu czasopism chcielibyśmy
doprowadzić do konfrontacji dwóch modeli wytwarzania oraz finansowania kultury
w Polsce, które umownie nazwiemy: oddolnym oraz sterowalnym. Zapytamy, jakie
inicjatywy powinny być uprzywilejowywane przez grantodawców państwowych. Duże
i głośne wydarzenia lub publikacje, których miarą wartości pozostaje
frekwencja odbiorców, czy może działania niszowe, które nie mogą liczyć na inne
niż mecenat państwa (np. komercyjne) źródła finansowania, a jednak w istotny
sposób odznaczają się na mapie kulturalnej kraju? Przedsięwzięcia konserwujące
kulturowe, rynkowe i społeczne status quo, czy te, które działają na rzecz
szeroko pojętej misji i zmiany społecznej (w tym – przełamywania społecznych,
geograficznych i ekonomicznych barier w dostępie do dóbr kultury)? Jaki wpływ
powinno mieć społeczeństwo obywatelskie na politykę kulturalną państwa?
14.15–15.00 Prezentacja raportów (dotyczących
czytelnictwa prasy oraz priorytetów polityki kulturalnej państwa)
15.00–17.00 Prace kongresowe
Stolik 1. – Przygotowanie listu do Minister
Kultury i Dziedzictwa Narodowego ws. zwiększenia budżetu priorytetu
„Czasopisma”
Stolik 2. – Analiza celów strategicznych
priorytetu „Czasopisma” i wypracowanie propozycji zmian w preambule regulaminu
priorytetu
Redaktorów
chętnych wziąć udział w pracach kongresu prosimy o zapisy pod adresem
wakat.online@gmail.com
17.00–18.00 Prezentacja wyników prac kongresu i
dyskusja
18.30–20.00 Panel dyskusyjny: „Trash po polsku”.
Uczestnicy:
Joanna Bednarek, Clara Zgoła
Prowadzenie: Michał
Kasprzak
„Trash” to między innymi
„śmieć”, „śmietnik”, „rynsztok”. Odnosi się do tego, co prostackie, ordynarne,
obsceniczne, perwersyjne, a niekiedy wręcz – pornograficzne. Znamionuje niższe
rejestry kultury, instynkty i obsesje społeczne, określa to, co jest
utrzymywane w dole lub zostało zepchnięte na margines przez neoliberalny
konsensus. Poprzez swoje rozmaite etymologie mógłby wskazywać na kategorię
ludzi-odpadów, których pozbawiono głosu lub nie zaproszono do wspólnego stołu
podczas projektowania republiki. Mógłby zatem reprezentować tych, którzy
pozostają poza wszelką reprezentacją (lub znanymi nam modelami reprezentacji),
albowiem jako odpady (zbędne resztki) nie mogą zostać zrecyklingowani i
włączeni w proces reprodukcji systemu. To resztki, dające znać o sobie co
najwyżej w języku symptomalnym – za pomocą bełkotu, onomatopei, szumu (jako
głosu szumowin). Trash łączy więc w sobie wymiary estetyczny i klasowy. Na ile
byłby nośną kategorią opisową dla polskiej krytyki kultury? W jaki sposób
polska literatura upomina się o przestrzenie trashowe?
SOBOTA
(6 września 2014)
Staromiejski Dom
Kultury, Piwnica Largactil, Rynek Starego Miasta 2
15.00 SPOTKANIE: Trzech Wiejskich
Filozofów: Krzysztof Bieleń, Jacek Mączka, Michał Sobol
Prowadzenie: Adam Wiedemann
Na to spotkanie chciałbym
zaprosić poetów z mojego mniej więcej pokolenia (Jacek Mączka urodził się w
1965-ym roku, Krzysztof Bieleń w 1967-ym, Michał Sobol w 1970-ym),
pozostających na marginesie życia literackiego z racji łączącej ich
„prowincjonalności” - wszyscy trzej zamieszkują małe galicyjskie miejscowości i
rzadko się stamtąd ruszają. Mają jednakże na swym koncie spore osiągnięcia na
skalę ogólnopolską: Nagroda im. Iłłakowiczówny, zwycięstwo w Tyskiej Zimie Poetyckiej,
nominacje do Gdyni i „nagrody Szymborskiej”. Ich poezja wbrew pozorom nie
ma charakteru lokalnego, nie są oni „piewcami swojej okolicy”, wręcz
przeciwnie, właśnie oni wydają (mi) się w tej chwili poetami najbardziej
uniwersalnymi, zdającymi sobie sprawę z ciężaru bagażu kulturowego, jaki
niesiemy. Mimo że tylko Sobol ma wykształcenie filozoficzne (pozostali dwaj są
filologami), wszyscy trzej uprawiają „poezję myśli”, nieefektowną acz
mistrzowską formalnie, skupioną raczej na refleksji niż na hołdowaniu
jakimkolwiek modom. Jednocześnie, rzecz jasna, w ich utworach ważne miejsce
zajmuje natura tudzież tak czy owak pojmowana „wiejskość” - warto się jednak
zastanowić, czy „miasto” jako temat już nam się trochę nie znudziło, czy nie
przeżywa ostatnio pewnego kryzysu. Spotkanie polegałoby na czytaniu wierszy
przerywanym dyskusją.
SOBOTA
(6 września 2014)
Centrum Zarządzania
Światem, ul. Okrzei 26
Gospodyni wieczoru: Katarzyna
Hagmajer-Kwiatek
21.00 CZYTANIE: Barbara Klicka, Ewa
Sonnenberg, Rafał Skonieczny, Szymon Słomczyński, Dariusz Pado
Akompaniament na gitarze basowej
Małgorzata TEKLA Tekiel
21.30 KONCERT: Dog Whistle
Specjalistki od
dwuminutowych piosenek, granych na dwóch chwytach. Zaczynały mocno osadzone w
estetyce amerykańskiego lo-fi z lat 80, dopóki części setu nie zaczęły śpiewać
po persku. Coverują między innymi irańskiego króla disco Arasha oraz dawne
ludowe piosenki z prowincji Fars. Ostatnio poważnie rozważają rozbudowanie
techniki grania o trzeci akord. Ich debiutancka płyta jest już gotowa i ukaże
się wkrótce. Koncert na Manifestacjach Poetyckich to okazja do sprawdzenia ich
kolejnego talentu - recytatorskiego, w bon motach irańskiej poezji.
Ania: śpiew,
gitara, bas
Lena: śpiew,
komunijne Casio, bas
22.15 CZYTANIE: Maciej Taranek, Rafał
Różewicz, Piotr Janicki, Rafał Rutkowski
23.00 KONCERT: FORMACJA FANTAZMAN
Cezary
Kęder – wokal,
Sebastian
Pypłacz - elektronika, głos,
Piotr Sokołowski
– bas
Formacja Fantazman nie ma
stałego składu – jest dziełem w toku, rozpiętym między muzyką a literaturą.
Rdzeń zespołu tworzą Sebastian „Stian" Pypłacz oraz Cezary K. Kęder.
W listopadzie 2012 roku
ukazała się pierwsza płyta Formacji, zatytułowana „Tu będę”, muzycznie łącząca
ambient i electro-pop. EP i CD „Tu będę” (2012) powstały w ramach projektu
promującego wydaną przez Wydawnictwo FA-art książkę Christiana Krachta Tu będę
w słońcu i cieniu (2011).
Od 2013 roku Formacja
Fantazman zaprasza do współpracy muzyków, z którymi przygotowuje nowe aranżacje
utworów znanych z debiutanckiej płyty, covery utworów innych artystów oraz pracuje
nad kolejnymi własnymi projektami. W roku 2014 występuje w składzie Cezary K.
Kęder (wokal), Sebastian Pypłacz (programowanie elektroniki, wokal), Piotr
Sokołowski (bas, wokal) i ogrywa materiał na przygotowywaną EP „Skomlenie”.
23.30 KONCERT: OJ - Krzysztof Gryko
Projekt poetycki na
bouzouki i wokal, w których polskie 'ja' zderza się z orientalnym 'aj'. Skoro
melodia staje się własnością wiersza, to wiersz staje się własnością
melodii.
Oni zrobić nic nie mogli, wiersz się
modli do melodii.
00.00 CZYTANIE: Joanna Dziwak, Joanna
Lech, Martyna Tomczyk
00.25 MARATON
NIEDZIELA
(7 września 2014)
Muzeum Literatury im.
Adama Mickiewicza, Rynek Starego Miasta 20
WSPÓLNY POKÓJ
UCIECZKA Z ORANŻERII: DOMINIKA ŚWIĘCICKA
INSTALACJA WSPÓLNEGO POKOJU: Pszczoły
Live, Żółw, Sekrety
11.00 ŚNIADANIE - SUBSTANECJE ŻRĄCE
12.00 WYKŁAD: LABORA ET AMA. O życiu i
twórczości Tove Jansson oraz o tym, skąd się biorą trolle.
Prowadzenie: Justyna Czechowska
Tove Jansson, znana na
całym świecie jako twórczyni świata trolli zwanych Muminkami, była córką
rzeźbiarza i rysowniczki, ukończyła studia malarskie, a swoje pierwsze
pieniądze zarobiła jako nastolatka ilustrując okładki fińskiego satyrycznego
magazynu. Skąd zatem u tak mocno związanej z obrazem artystki pomysł na
pisanie? Po ukończeniu w 1970 roku serii o Muminkach, Jansson poświęciła się
malarstwu i pisaniu wyłącznie dla dorosłych. Mini powieści i opowiadania stały
się idealną formą dla jej twórczości, w której opisuje swój świat: pracę,
miłość i sztukę.
12.30 WYKŁAD: "Chodzi o to, aby zmienić świat". Komunistki i duch
transgresji
Prowadzenie:
Agnieszka Mrozik
Kim były kobiety
zaangażowane w komunizm? Dlaczego stawały się komunistkami i co miała do tego
płeć? Jaka była ich pozycja w ruchu robotniczym i w partii? Jak wyglądała ich
wizja lepszego świata, także dla kobiet? Odpowiedzi na te pytania poszukamy w
tekstach wspomnieniowych polskich działaczek komunistycznych przed- i
powojennych, w publicystyce komunistycznych teoretyczek i utworach literackich
radykalnie lewicowych pisarek (m.in. Wandy Wasilewskiej, Janiny Broniewskiej,
Romany Granas, Heleny Bobińskiej, Heleny Krahelskiej, Jadwigi Siekierskiej).
Ich twórczość przynosi interesujący, choć zapomniany wzorzec kobiecej
podmiotowości i zaangażowania politycznego, inny niż dominujący dziś –
indywidualistyczny, sprywatyzowany – język opisu uwikłania kobiet w
patriarchalne i kapitalistyczne stosunki społeczne oraz walki przeciwko temu
uwikłaniu, inny niż patriarchalny, monogamiczny model rodziny, inne spojrzenie
na seksualność. Wyłania się z tej twórczości wizja komunizmu jako projektu
transgresji płciowej, klasowej, seksualnej, narodowej. Nas interesować będą
także granice tej transgresji – tak w literaturze, jak i w życiu.
13.00 CZYTANIE: Basia Klicka, Agnieszka
Kozłowska, Joanna Łańcucka, Anna Piwkowska, Joanna Wajs
Prowadzenie: Sylwia Głuszak
Uczestnicy: Grażyna
Bąkiewicz, Anna Piwkowska, Joanna Wajs
Dziewczyny czytają więcej
książek niż ich rówieśnicy, więcej niż rodzice. Autorka książek dla młodzieży,
redaktorka i literaturoznawczyni porozmawiają o tym, jakiego rodzaju literaturę
wybierają młode czytelniczki, czego od niej oczekują i czy polska oferta
wydawnicza spełnia ich oczekiwania. Zapraszam do uczestnictwa w dyskusji o
współczesnej polskiej literaturze dla dziewcząt.
11.00 – 16.00 WSPÓLNY POKÓJ
KAWA I CZASOPISMA
+ WYSTAWY:
KRZYSZTOF ŻWIRBLIS: Nowe miasto
Wernisaż wystawy 6 września
o godz. 18.00
JOANNA ŁAŃCUCKA: Hafty, Studium Świętości
SŁAWEK DERA: Kolażówka
OLA WASILEWSKA: Brzydkie Sny
PAWEŁ KOZIOŁ: Kolaże, montaże
NIEDZIELA
(7 września 2014)
Staromiejski Dom
Kultury, Piwnica Largactil Rynek Starego Miasta 2
11.00 – 16.00 Czytelnia u Baby Jagi
Prowadzenie: Dorota Brodowska, Magdalena Luboradzka
Gdzie mieszka Baba Jaga? Co jada na
obiad, w jaki sposób czaruje i jak to się stało, że w jej domu pojawił się
czarny kot? A przede wszystkim: skąd wzięła się ona sama i czy zawsze należy
się jej bać…?
Poznajcie tajemnice
czarownicy! Będziemy czytać, opowiadać, rysować, przygotowywać magiczne
eliksiry i jeść przysmaki ze spiżarni Baby Jagi. Zapraszamy do jej niezwykłej
siedziby, która na jeden dzień stanie się czytelnią, czarodziejskim
laboratorium i miejscem pełnym niespodzianek dla dzieci i rodziców.
NIEDZIELA
(7 września 2014)
Klub Księgarza, Rynek
Starego Miasta 22/24
13.00 – 14.30 OTWARTY TURNIEJ JEDNEGO
WIERSZA
NIEDZIELA
(7 września 2014)
Galeria Czułość, ul.
Widok 5/7/9
18.00 CZYTANIE: Marcin Sendecki, Andrzej Sosnowski,
Maciej Melecki, Adam Wiedemann
19.00 KONCERT:
MSUFASSP (Mega Super Ultra Funky American Sexy Sound Performance)
Zbigniew Libera, Ewa Małas
19.30 PROJEKT: Kapibary (KPB)
Gdy wrażliwość spotyka się
z brutalnością. Gdy chamstwo spotyka się z kulturą. Gdy słowo spotyka się z
nutą. To co? Nic dobrego z tego nie może wyjść. Krzyś Bąk i Kuba Przybyłowski
(pseudo.) udowadniają, że to prawda.
Ekskluzywny projekt
muzyczny dwóch najsłynniejszych warszawskich, acz nie pochodzących z Warszawy
(Grudziądz, Ostrowiec) poetów. Projekt którym chcą udowodnić, że literę i nutę
da się nagiąć do granic wytrzymałości niematerii.
20.00 CZYTANIE: Bartosz Konstrat, Michał
Czaja, Seweryn Górczak, Jakub Głuszak, Monika M. Błaszczak
21.00 KONCERT: Black Coffee
Maciej Żychowicz
- gitara, wokal
Stanisław Legus
- Perkusja
Jakub Tyro-Niezgoda
– Bas
Tomasz Świtalski
– sax (gościnnie)
Przez całe trzy lata
działalności dostaliśmy tylko dwie recenzje. Łukasz Kamiński z „Gazety
Wyborczej” napisał o nas "Porozumienie w jazgocie, hałasie i
psychodelii". Z kolei redaktor z portalu wearefrompoland.blogspot.com
zarzucił nam brak dobrych, rokenrolowych piosenek i napisał, że bycie „stylish”
samo w sobie nie wystarczy. Generalnie zgadzamy się z jedną i drugą.
Ćwiczymy, nagrywamy,
myślimy, pracujemy i pomieszkujemy w Czułości.
Czasem gra z nami Tomek
Świtalski - obiecał zagrać i tym razem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz